sobota 2 marca 2024     Halszka, Helena, Radosław
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Pod złamanymi masztami…
Rozmowa z kapitanem, prezesem Zarządu Fundacji „Szkoła Pod Żaglami” KRZYSZTOFEM BARANOWSKIM
eGorzowska - 1105_5RB2ttPGZlaI84uoiRc.jpg29 października żaglowiec „Fryderyk Chopin” w trakcie rejsu z załogą młodzieżową uległ uszkodzeniu. Był w czasie realizacji projektu Fundacji Szkoła Pod Żaglami Krzysztofa Baranowskiego. Projekt polegał na tym, że uczniowie I klas gimnazjum, którzy za zgodą rodziców zgłoszą swój udział w projekcie, będą w trakcie roku szkolnego nieść pomoc osobom niepełnosprawnym, chorym i potrzebującym, które wskaże im najbliższa placówka Caritas-u, regionalny punkt kontaktowy ZHP lub inne organizacje społeczne (ewentualnie szkoła), także jednostki samorządowe. Najbardziej aktywni wolontariusze wzięli udział w eliminacjach, z których wyłoniono dwie 30-osobowe grupy, które w kolejnym roku szkolnym miały spędzić semestr II klasy gimnazjalnej, ucząc się i pracując na pokładzie żaglowca płynącego w rejs oceaniczny. Wyłoniona załoga żaglowca miała płynąć przez Atlantyk.

- Co zadecydowało o wyborze tego właśnie żaglowca?
- Ze względu na konieczność zamustrowania grupy ponad 30 uczniów oraz kadry nauczycielskiej i żeglarskiej (kapitan, kadra oficerska, bosman, mechanik, kuk) żaglowiec musiał zapewniać możliwość zaokrętowania około 50 osób. W grę wchodziły żaglowce: „Pogoria”, „Fryderyk Chopin”, „Iskra” ewentualnie „Zawisza Czarny”. Ze względu na walory wychowawcze pracy na rejach, przy wyborze preferowane były żaglowce rejowe. Ostatecznie wybraliśmy „Fryderyka Chopina". Nie bez znaczenia był fakt, że jego armator – Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie – udostępnił Fundacji żaglowiec bezpłatnie na jeden semestr. Dzięki tej decyzji armatora gigantyczna kwota powyżej pół miliona złotych za jeden semestr obniżyła się do kosztów własnych, czyli dwustu kilkudziesięciu tysięcy złotych.

- Jaki był plan podróży?

- Spotkaliśmy się w Gdyni na pokładzie „Fryderyka Chopina” i wyruszyliśmy w ten wymarzony rejs. Trasa miała być następująca: Gdańsk - Ronne - Frederikshaven - Stavanger- Cherbourg - Plymouth - Gibraltar - Funchal (Madera) - Santa Cruz de Tenerife (Wyspy Kanaryjskie) - Praia (Wyspy Zielonego Przylądka) - Fort de France (Martynika) – Małe Antyle. Od początku towarzyszyły nam sztormy, ale były to sztormy korzystne, bo płynęliśmy z wiatrem. W jeden dzień „przelecieliśmy” do Bornholmu, potem była przerwa, a dzieci odwiedziły muzeum. Następnie był kolejny skok do Frederikshaven, znowu w sztormie korzystnym i tak pod dwóch tygodniach dotarliśmy do Stavanger, skąd ja wróciłem do Polski. Potem żaglowiec płynął przez Morze Północne, cały czas w sztormach, ale tym razem przeciwnych. Na kanale La Manche się uspokoiło. Kolejnym portem był Plymouth. Z tego portu żaglowiec wyszedł po odczekaniu jednej doby, bo był sztorm. Morze było spokojne i „Fryderyk Chopin” płynął do hiszpańskiego Vigo. Po drodze była znana ze sztormów Zatoka Biskajska, ale nie zdążyli tam dopłynąć… Na przedpolu oceanu, na krawędzi szelfu kontynentalnego, przyszedł silny sztorm, 9 stopni w skali Beauforta. Był to sztorm z dużą falą. W tym rejonie fale są szczególnie nieprzyjemne, a wynika to stąd, że oceaniczna fala, która idzie z Atlantyku napotyka nagle płytszą wodę. Wtedy fala robi się stroma i żaglowiec na niej wierzga.

- Wtedy wydarzył się ten wypadek?

- Ta fala pokonała „Fryderyka Chopina”. Złamał się bukszpryt, to jest to drzewce, które podtrzymuje wszystkie przednie liny przedniego masztu. W momencie, gdy się zwolniło napięcie tych lin z bukszprytu, przedni maszt stracił podparcie, zaczął się chwiać i w końcu się złamał, bo przecież cały czas ta fala tłukła o statek. Kiedy się złamał pierwszy maszt, już jego kikut zwisał – maszt ten złamał się w jednej trzeciej długości od pokładu – wtedy lina łącząca maszty, tak zwany topensztag, zaczęła szarpać drugim masztem. Tak mocno, że drugi maszt także nie wytrzymał i też się złamał.

- Jak zachował się w tej trudnej sytuacji kapitan statku?
- Wzorowo. W tym nieszczęściu było i szczęście – nikomu nic się nie stało. Kapitan Ziemowit Barański wykazał się fachowością i zimną krwią. Jak ten drugi maszt zaczął się łamać, kapitan włączył silnik i na tym włączonym silniku wykonał manewr skrętu, dzięki czemu maszt nie zwalił się na pokład, ale na burtę. Tylko dzięki temu nikomu nic się nie stało.

- Mogło być gorzej?
- Oczywiście. Ten kikut masztu mógł się urwać, przebić pokład i przebić dno żaglowca. Wtedy byłby wątpliwy ratunek dla statku i załogi.

- Dlaczego?
- Jakakolwiek akcja ratownicza jest utrudniona przy sile wiatru 9 stopni w skali Beauforta, przy bardzo wysokiej fali… Zresztą, druga decyzja kapitana Barańskiego była też niezwykle trafna. Postanowił on nikogo nie ewakuować, jak już żaglowiec miał asystę innych statków. Żaglowiec, gdy ma całe maszty albo nawet tylko kikuty, nie jest jednostką pływającą, której załogę można ewakuować helikopterem. Nie jest także możliwa ewakuacja w takich warunkach z wody, bo szalupa się nie utrzyma na takiej fali, a podpłynięcie żaglowcem, czyli małym stateczkiem, do burty jakiegokolwiek większego statku oznacza zagładę tego mniejszego.

- Złamane maszty utrudniały chyba manewrowanie?
- Gdy maszty złamały się, olinowanie znalazło się w wodzie. W tym momencie nie można było włączyć silnika, bo śruba mogła zaplątać się w liny i straty mogłyby być jeszcze większe. Sytuacja była dramatyczna, wezwano asystę, zjawiły się większe statki, a mały rybacki, najbardziej odpowiedni do tego, by pomagać – był podobnej wielkości co „Fryderyk” – wziął żaglowiec na hol, a potem nie chciał tego holu oddać... Armator „Fryderyka” wezwał holownik z Plymouth, który do miejsca wypadku płynął całą dobę, ale rybacy holu nie chcieli oddać. Na morzu ludzkie życie ratuje się za darmo, ale ratowanie mienia już sporo kosztuje. „Fryderyk” był chyba najlepszym „połowem” tych rybaków. Obecnie trwają negocjacje dotyczące zapłaty za tę akcję ratunkową.

- Dlaczego maszty złamały się? Może były w kiepskim stanie?
- Wręcz przeciwnie. Na wiosnę „Fryderyk Chopin” przeszedł gruntowny remont. Nowy pokład, nowe żagle, sprawdzano, prześwietlano maszty na wszystkie strony. Złamał się bukszpryt… Armator dołożył wszelkich starań, by żaglowiec był jak nowy.

Cdn.

Rozmawiał
Tomasz Mańkowski
„Twój Tydzień Wielkopolski"


12 lutego 2011 09:56, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Uwaga taksówkarze
Komunikat dotyczący ważności licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką, samochodem osobowym, pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie ... <czytaj dalej>
Smutny obraz infrastruktury transportowej północy województwa
Publikujemy fragmenty nadesłanego Stanowiska Zarządu Lubuskiej Organizacji Pracodawców z dnia 30.01.2024 r. w sprawie aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2030. Niestety, ... <czytaj dalej>
Ważne konsultacje. Kto pierwszy, ten lepszy
Konsultacje w sprawie Krajowego Systemu e-Faktur. Ministerstwo Finansów przedstawia harmonogram konsultacji w sprawie rozwiązań prawnych i funkcjonalności Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Konsultacje ... <czytaj dalej>
Do wzięcia niemal 40 mln euro
Północ Lubuskiego sięga po unijne wsparcie. Stawką jest blisko 40 mln euro. - To ostatnie spotkanie z cyklu, ale... ostatni będą ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
Biskupski Janusz Zakład Projektowania i Nadzoru Budowlanego

ul. Żwirowa 174, Gorzów Wlkp.
tel. 95 729 20 79
branża: Budowlany nadzór <czytaj dalej>
"Geetech" Tomasz Korycki

pl. Jana Pawła II 50 lok. 6, Gorzów Wlkp.
tel. 603 588 678
branża: Budowlane technologie <czytaj dalej>

Ukryli je w żywności
KAS zatrzymała narkotyki. Były ukryte w pojemnikach z żywnością. Funkcjonariusze z ... <czytaj dalej>
Filiżanka kawy lub dwie
Czy wiesz, że filiżanka kawy może zdziałać więcej niż tylko ... <czytaj dalej>
Wybory nie tylko w kwietniu
W tym roku pójdziemy do urn więcej niż raz! Oprócz ... <czytaj dalej>
Raj w cieniu piekła
Na szczególną uwagę w nowym filmowym tygodniu zasługuje "Strefa interesów". ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« marzec 2024 »
P W Ś C P S N
    
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_hanna.jpg
Hanna Kaup:
Kultura nam się opłaca
Różnie można mówić o Gorzowie i na co dzień głosów narzekania nie brakuje, ale jeśli chodzi o kulturę, nie mamy się czego wstydzić. I choć jest wielu, którzy powtarzają, że ... <czytaj dalej>
Kto zdobędzie mural dla szkoły
Murale Pamięci „Dumni z Powstańców” to ogólnopolski konkurs dla szkół <czytaj dalej>
Między strachem a wolnością
„Między strachem a wolnością”. To temat konkursu, do udziału w <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - a.jpg
admin ego:
Taka wiosna
Wybraliśmy się wczoraj na rekonesans w nasze najbliższe lasy. Nie ... <czytaj dalej>
admin ego:
Edukacja alternatywna
Wczoraj Przemek Staroń wręczył ministrze Barbarze Nowackiej „Nie jesteś skazanx ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Filiżanka kawy lub dwie
Czy wiesz, że filiżanka kawy może zdziałać więcej niż tylko ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Wystarczą dane
Oszuści nie muszą wcale kraść portfela. Wystarczy, że zdobędą Twoje ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_3739:
W PRL były sprawne połączenia wszystko było połączone i torami i pksami. To są zaniedbania jakies <czytaj dalej>
Anonim_3739:
Ale po co do Szczecina jak i myśli orzą bardzo sprawnie i szybko kursuje PKS.

Jak tam dojeżdżałem na egzaminy to w 50 minut byłem ju <czytaj dalej>
Marek z Rybakowa:
Dla Gorzowian ważniejsza jest elektryfikacja linii Krzyż - Kostrzyn i reaktywacja linii do Szczecina przez Myślibórz .Do Zielonej nie ma po co ... <czytaj dalej>
Anonim_3739:
Czy jest takie zapotrzebowanie pasażerów?
Czy tylko fani komunikacji kolejowej lobbują że by im sie takie coś marzyło?

Mieszkam <czytaj dalej>
Anonim_1513:
Nooo, rewelka!
Z.M.P. <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej