
Rok temu zajmowałam się tematem śmieci. Również radna
Marta Bejnar-Bejnarowicz informowała, że na jej dyżurze coraz więcej jest zgłoszeń i wizyt, które dotyczą śmieci.
Marta Bejnar-Bejnarowicz pisała wtedy: „…system jest chory, bo za mała jest odpowiedzialność producentów za wprowadzane opakowania. Płacimy raz za opakowanie kupując produkt, i drugi raz za jego usunięcie i recykling (o ile). Jako dygresję dopowiem, że plastik, w który pakowana jest żywność, to najczęściej plastik "7-inne", który nie powinien być wyrzucany do "żółtego", bo nie podlega recyklingowi. Co gorsza może zawierać BISFENOL (zaburza gospodarkę hormonalną, sprzyja otyłości, zagraża płodności mężczyzn i kobietom w ciąży).” O tym przeczytacie w felietonie:
http://www.egorzowska.pl/pokaz,felietony,9734,o...
Czas nie stoi w miejscu, zmienia się również stan posiadanej wiedzy. Dziś publikujemy materiał na temat ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej #rePETujemy. Ciekawe, co o niej sądzicie.
Co Polacy wiedzą o tworzywach sztucznych?
Celem ogólnopolskiej kampanii jest zwiększanie świadomości społeczeństwa odnośnie tworzyw sztucznych, związanego z nimi wpływu na środowisko oraz odpowiedniego ich wykorzystywania i recyklingu. Za sprawą powielania szeregu mitów, wiedza Polaków na ich temat jest bardzo mała. Potwierdzeniem tego są wyniki badania opinii, zrealizowane przez Instytut IQS, z których wynika, że 70% Polaków uważa opakowania z tworzyw sztucznych za najmniej przyjazne środowisku ze wszystkich dostępnych na rynku rozwiązań.
Konieczność REedukacji społeczeństwa
Kampania #rePETujmy powstała, aby zapewnić przyszłym pokoleniom możliwość życia w zdrowym środowisku poprzez kształtowanie proekologicznych postaw, mających skutkować podejmowaniem odpowiedzialnych decyzji dotyczących gospodarowania odpadami. Organizatorzy kampanii podkreślają, że osiągnięcie efektów proekologicznych działań będzie możliwe wyłącznie dzięki zaangażowaniu się na rzecz natury każdego z nas.
– Błędne informacje na temat tworzyw sztucznych rozpowszechniane są od lat, a prawda jest taka, że zostały one wynalezione, by chronić nasze zasoby naturalne i być alternatywą dla innych materiałów. I są nią, gdy wykorzystujemy je w odpowiedzialny sposób. Niestety, zła sława tworzyw sztucznych wynika także z podejmowanych przez ludzi decyzji i nieprawidłowego gospodarowania odpadami – śmieci wyrzucane są gdzie popadnie. Od indywidualnych decyzji i zachowań każdego z nas zależy więc czy opakowania będą mogły zostać przetworzone i ponownie wykorzystane, zyskując swoje „kolejne życie” – mówi koordynator kampanii edukacyjnej
Anna Urbańska.
Polacy żyją w bańce mitów o tworzywach sztucznych
Jak wynika z raportu przygotowanego na podstawie badań opinii, prawie 80% ankietowanych deklaruje ograniczanie zużycia plastiku. Wśród najczęściej wskazywanych tego przejawów są własne torby na zakupy oraz kupowanie żywności i napojów w opakowaniach innych niż plastikowych. To pewien paradoks, bo te ostatnie mają najmniej szkodliwy na środowisko wpływ. Jednocześnie połowa naszego społeczeństwa sądzi, że w całym cyklu życia, butelki plastikowe generują największą emisję CO2, a jest zupełnie inaczej. To opakowania z alternatywnych tworzyw wiodą w tym zakresie prym.
Niemalże każda ludzka aktywność generuje emisję do atmosfery gazów, w tym CO2, a wskaźnikiem tego jest tzw. ślad węglowy. Jednak, jak pokazują wyniki badań LCA (Life Cycle Assessment – wpływ na środowisko w całym ich cyklu życia produktu m.in. produkcja, transport, recykling) opracowanych przez C7 Consult, opakowania z tworzyw sztucznych są bardziej ekologicznym rozwiązaniem. Dla przykładu wskaźnik ekwiwalentu emisyjności CO2 do środowiska w przypadku butelek PET jednorazowego użytku wynosi 133 g. na opakowanie, podczas gdy dla butelek szklanych jednorazowego użytku współczynnik ten jest blisko czterokrotnie wyższy (522 g.).
Mikroplastik
Wiele w ostatnim czasie mówi się również o mikroplastiku. Coraz częściej świat obiegają zdjęcia oceanów, po których pływają ogromne połacie opakowań z tworzyw sztucznych – o opinie dot. źródła jego pochodzenie zapytani zostali uczestnicy badania. 65% respondentów uważa, że głównym źródłem mikroplastiku są opakowania z tworzyw sztucznych. W rzeczywistości mikroplastik występujący w oceanach pochodzi głównie z syntetycznych tkanin (35%), ścierających się opon samochodowych (28%), a także kurzu miejskiego (24%) .
Podobnych problemów, niejasności i dylematów jest bardzo wiele. Powyższe wnioski z badania będące jego małą częścią wyraźnie pokazują, że edukacja i budowanie świadomości wśród całego społeczeństwa wokół ochrony środowiska jest działaniem niezbędnym. Od dłuższego czasu prowadzonych jest wiele badań naukowych mających na celu pogłębienie diagnozy pokazującej wpływ tworzyw sztucznych na środowisko. Wyeliminowanie ich z rynku jest niemożliwe i jednocześnie bezzasadne, bo przy prawidłowym ich gospodarowaniu są naszym sprzymierzeńcem, a nie wrogiem. To w znacznej mierze właśnie od nas zależy, czy tworzywa sztuczne będą cennym surowcem, czy też zwykłym odpadem. Kampania #rePETujemy będzie służyła właśnie temu, aby każdy z osobna mógł podejmować najlepsze z możliwych wyborów.
Nasze mądre wybory ważnym elementem gospodarki o obiegu zamkniętym
Opakowania z tworzyw sztucznych wspierają tworzenie gospodarki o obiegu zamkniętym. Przekłada się to zarówno na korzyści dla środowiska naturalnego, jak i nas samych. Niezbędna ku temu jest jednak zasada 4RE, w której skład wchodzą:
1. REcycle – prawidłowa segregacja tworzyw pozwalająca na przetworzenie opakowań, ponowne wykorzystanie materiałów i nadanie opakowaniom drugiego życia,
2. REduce – odpowiedzialność producentów i ograniczenie ilości materiałów wykorzystywanych przez nich do produkcji opakowań,
3. REuse – ponowne wykorzystywanie opakowań, np. dzięki rozwiązaniom takim jak butelki zwrotne PET,
4. REplace – zastępowanie trudnych do przetworzenia materiałów opakowaniowych, tymi nadającymi się do recyklingu i bardziej przyjaznymi środowisku.
Zobaczcie krótki film tu:
https://www.alpla.com/pl/mozliwosci/recykling
Jako lider w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych i ich recyklingu czujemy się odpowiedzialni za edukację społeczeństwa na ich temat, w tym w zakresie segregowania odpadów. ALPLA od lat wprowadza na rynek innowacyjne produkty minimalizujące wpływ tworzyw sztucznych na środowisko. Kampania #rePETujemy jest kolejnym z naszych działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu – dodaje Anna Urbańska.
Oprac. redakcja
Foto Alpla
Coraz bliżej święta
Otwarcie hali sportowo-widowiskowej Arena GORZÓW jest głównym elementem tegorocznej kampanii „Gorzów blisko świąt”. Dwudniowa impreza zaplanowana jest w dniach 9-10 ...
<czytaj dalej>Chcą nowego porozumienia paradyskiego
Prezydent Gorzowa Jacek Wójcicki, wspólnie z prezydentami Zielonej Góry Januszem Kubickim i Nowej Soli Jackiem Milewskim, jest inicjatorem i współorganizatorem ...
<czytaj dalej>Uzasadnienie inicjatywy obywatelskiej
Publikujemy UZASADNIENIE INICJATYWY OBYWATELSKIEJ na rzecz skrócenia urzędowej nazwy miasta Gorzów Wielkopolski i przywrócenia jej historycznego polskiego brzmienia – GORZÓW.
WSTĘP
tylko ...
<czytaj dalej>Petycja
Szanowny Panie Prezydencie,
powstała petycja dotycząca likwidacji podziemnego przejścia dla pieszych przez ulicę Piłsudskiego. Ja chciałabym się przyłączyć do tej inicjatywy, ...
<czytaj dalej>