środa 10 sierpnia 2022     Borys, Bogdan, Wawrzyniec
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Ważne zmiany dla kierowców
eGorzowska - 11199_Ytt5LYLJAT3SP5dR6cGt.jpgOd 1 grudnia autostrady bez szlabanów. Niestety, e-Toll zamiast ułatwiać, komplikuje.

System e-TOLL obowiązuje kierowców pojazdów ciężarowych od 1 października 2021 r. Pierwsze doświadczenia wykazały mnóstwo kłopotów związanych z przejściem z viaTOLL na e-TOLL, m.in. brak kompatybilności z urządzeniami ZSL i OBU. Tymczasem już od 1 grudnia zmiany obejmą także kierowców osobówek. Autostradą A2 i A4 przejedziemy bez szlabanów, ale zanim to nastąpi, lepiej się do tego dobrze przygotować, by uniknąć nerwów i stresu.

Od 1 grudnia bez szlabanów na A2 i A4

Już za niecałe dwa tygodnie kierowcy poruszający się autostradą A2 na odcinku Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica, będą mogli przejechać bez zatrzymywania się przed szlabanem. Za przejazd nie zapłacą już w kiosku poboru opłat na bramkach. Będzie to możliwe wyłącznie na podstawie elektronicznego biletu autostradowego lub za pośrednictwem aplikacji e-TOLL PL.

Gdzie kupisz e-bilet

Aplikacja jest dostępna dla kierowców, natomiast wciąż nie podano listy punktów, w których będzie można kupić bilet autostradowy.

Ministerstwo Finansów ogłosiło, że partnerami dystrybuującymi bilety autostradowe będą wybrane stacje paliw. Najprawdopodobniej będą to takie placówki, jak Lotos i Orlen, choć i użytkownicy BP, Circle K, Moya i Shell również powinni mieć możliwość zakupu biletu. Na ten moment to wyłącznie przypuszczenia, ponieważ wciąż trwają przygotowania techniczne i nie ogłoszono jeszcze oficjalnych partnerów.
Preferowanym rozwiązaniem jest płatność przez aplikację, która wymagać będzie założenia indywidualnego konta i przypisania samochodu.

Aplikacja e-TOLL dla wszystkich

Według założeń Ministerstwa Finansów to aplikacja ma być głównym źródłem zakupu e-biletu autostradowego. Należy ją pobrać na swój telefon, a także założyć konto i przypisać samochód. Chcąc dodać pojazd, musimy wskazać tablice rejestracyjne, klasę wagową auta, a norma spalin zostanie określona automatycznie.
Aby założyć konto potrzebny będzie profil zaufany lub inne metody weryfikujące, takie jak e-dowód czy m-Obywatel. Po założeniu konta należy wpłacić kwotę, z której automatycznie będą pobierane opłaty.
Zakupiony bilet będzie ważny przez 48 godzin od wskazanej daty. Będzie można go zwrócić przed zadeklarowaną godziną rozpoczęcia podróży. Bilet można również kupić z wyprzedzeniem po podaniu numerów rejestracyjnych auta, a także odcinka autostrady, którą zamierzamy jechać wraz z datą i godziną rozpoczęcia przejazdu.
- Aplikacja e-TOLL wciąż wzbudza wiele negatywnych emocji wśród kierowców. Nie da się ukryć, że wielu z nich liczy wyłącznie na tę formę pobierania opłat za przejazdy na autostradzie, ze względu na to, że jest najwygodniejsza dla zmotoryzowanych. Mogę już teraz zdradzić, że aktualnie trwają prace wdrożeniowe systemu e-TOLL również do Yanosika. Wszyscy użytkownicy będą mogli korzystać z tej opcji i w ten sposób opłacać przejazdy autostradą. Wierzymy, że to rozwiązanie dla kierowców, które zaspokoi ich potrzeby, a także stworzy możliwość korzystania wyłącznie z jednej aplikacji, w której znajdą wszystkie niezbędne opcje – komentuje Julia Langa z Yanosik Autoplac.

Były już problemy z wprowadzeniem e-TOLL

10 lat temu wprowadzono system viaTOLL, który przysporzył kierowcom wiele problemów. Widocznie niewiele nauczono się na błędach, gdyż wprowadzenie e-TOLL również spowodowało wiele kłopotów nie tylko kierowcom.
Aplikacja e-TOLL niewłaściwie pobierała opłaty od kierowców ciężarówek, wieszała się w trakcie jazdy i nie działała prawidłowo. Z kolei firmy zajmujące się produkcją i dystrybucją urządzeń OBU i ZSL nie nadążały z wprowadzeniem aktualizacji (strona rządowa również nie pomagała). Wciąż istnieje ryzyko, że urządzeń po prostu zabraknie. Powodem jest światowy kryzys związany z brakiem podzespołów elektronicznych niezbędnych do produkcji urządzeń.
- Wprowadzenie systemu e-TOLL do urządzeń OBU i ZSL nie należało do najłatwiejszych zadań, ze względu na konieczność przeprogramowywania oraz dostosowania do wytycznych narzuconych przez Ministerstwo Finansów. Niestety, firmy oferujące urządzenia OBU i ZSL wciąż borykają się z problemami związanymi z e-TOLL-em. Niektóre podmioty nie zdążyły na czas wprowadzić zmian, a co za tym idzie – obecnie przeżywają kryzys finansowy. Wiele firm, które korzystają z urządzeń danych dostawców, którzy nie zdążyli wdrożyć systemu e-TOLL, musiało wstrzymać działalność i czekać na zielone światło od dostawców sprzętu – komentuje Jakub Wesołowski.

Dalsze problemy
System e-TOLL jeszcze nie zaczął obowiązywać kierowców samochodów osobowych, a już przysparza im problemów. Nie dość, że wciąż nie podano listy partnerów dystrybuujących e-bilety autostradowe, to aplikacja, która zdaniem ministerstwa, będzie najlepszą formą opłat za przejazdy, zbiera negatywne oceny.
Zdaniem użytkowników, którzy oceniają ją w sklepach App Store i Google Play, aplikacja wiesza się, niewłaściwie nalicza opłaty oraz jest niebezpieczną formą ich uiszczania, bo jej skomplikowana obsługa odciąga uwagę kierowcy od trasy.
Wielu użytkowników twierdzi, że włączona aplikacja nagrzewa telefon, a ciągła praca z GPS znacznie zwiększa zużycie baterii.

Od 1 grudnia się nie wymigasz
Już za chwilę system e-TOLL będzie obowiązkowy również dla kierowców aut osobowych. Od płatności lepiej się nie migać, bo mandaty za brak uregulowanej opłaty za przejazd autostradą są wysokie, a służby doskonale przygotowane do zdalnych kontroli.
Za brak biletu zapłacisz mandat 500 zł, a kolejne 500 zł za zakrywanie tablicy rejestracyjnej lub umieszczenie jej w niewłaściwym miejscu.
Kontrolą opłat zajmie się flota 102 radiowozów – głównie Ford Focus oraz Transit, które mają specjalne zestawy kamer do identyfikacji tablic rejestracyjnych. Ich rozpoznanie w systemie umożliwi błyskawiczne sprawdzenie, czy kierowca danego pojazdu uiścił opłatę o odpowiedniej wysokości. Funkcjonariusze mogą przeprowadzać kontrole w trakcie jazdy, bez konieczności zatrzymywania się.

Oprac. red. wg yanosik



18 listopada 2021 17:01, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Biskup z herbem i zawołaniem
W sobotę 13 sierpnia o godz. 12.00 podczas mszy św. odprawianej w kościele konkatedralnym pw. św. Jadwigi Śląskiej w Zielonej ... <czytaj dalej>
Stanowisko w sprawie gazu
Publikujemy stanowisko Organizacji Pracodawców Ziemi Lubuskiej. Organizacja Pracodawców Ziemi Lubuskiej jako instytucja zrzeszająca największą liczbę firm w województwie lubuskim, z niepokojem ... <czytaj dalej>
Prace wstrzymane
Kolizja z siecią teletechniczną przy ul. Ułanów. Podczas prac ziemnych, przy budowie nowego odcinka ulicy Ułanów, wykonawca zadania napotkał na kolizję ... <czytaj dalej>
List otwarty do Elżbiety Rafalskiej
Publikujemy List otwarty marszałek Elżbiety Anny Polak do poseł PE Elżbiety Rafalskiej. "List otwarty marszałek Elżbu=iety Anny Polak – przywracający pamięć ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
"Interprojekt" Sp. z o.o.

ul. Podmiejska 21 a, Gorzów Wlkp.
tel. 95 720 86 95
branża: Projektowe biura <czytaj dalej>
"Inco" Sp. z o.o.

ul. Młyńska 4, Gorzów Wlkp.
tel. 95 731 73 40
branża: Archiwa, archiwizacyjne usługi <czytaj dalej>
"Uniqa" Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Filia

ul. Czereśniowa 6, Gorzów Wlkp.
tel. 95 732 100 4w. 242
branża: Ubezpieczeniowe firmy <czytaj dalej>

Spada ilość miodu. Pomóżmy pszczołom
Pszczoły potrzebują naszej pomocy. Radzimy, jak to zrobić. Jak pokazują statystyki, ... <czytaj dalej>
Czerwony Kapturek, bunkry i nietoperze
Wioski tematyczne to idea, która w Polsce jest realizowana od ... <czytaj dalej>
Zbawienna gorczyca
6 sierpnia. Chociaż nie za bardzo w nie wierzę, przytoczę ... <czytaj dalej>
Czy oni mają szansę na szczęście?
Czy patchworkowa rodzina ma szansę na szczęście? Przecież "Każdy wie ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« sierpień 2022 »
P W Ś C P S N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
    
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_hanna.jpg
Hanna Kaup:
Przegraliśmy
Niedawno pisałam tekst o instalacji artysty plastyka Jerzego Gąsiorka. Nosił tytuł „Powinnością artysty jest protestować”. Zachęcałam do obejrzenia i refleksji nad tym, co dzieje się za naszą wschodnią granicą. Niestety. ... <czytaj dalej>
Gorzowskie drzewa w obiektywie
Prezydent Miasta Gorzowa Wielkopolskiego w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „ZazieleńMY Gorzów” <czytaj dalej>
Uwaga konkurs: Lubuska pocztówka z wakacji
Jeszcze tych zdjęć za wiele nie ma. Ale lubuskie jest <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - dsc_0984.jpg
Hanna Kaup:
Wizyta w Galowicach
Dolny Śląsk to region, który ma do zaoferowania nie tylko ... <czytaj dalej>
admin ego:
Najbardziej zapracowany święty
10 sierpnia. Nasi przodkowie mawiali „Na święty Wawrzyniec lata wnet ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Spada ilość miodu. Pomóżmy pszczołom
Pszczoły potrzebują naszej pomocy. Radzimy, jak to zrobić. Jak pokazują statystyki, ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Grzechy rowerzystów
W ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej „Czas na bezpieczny rower” przypominamy o ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_6471:
Szkoda, że nigdy nie pada pytanie KTO zarabia na wycince drzew z tkanki miasta, Ile się na tym zarabia. I W CZYIM kominku gorzowskie drzewa kończą <czytaj dalej>
Anonim_9137:
... i wzrok pełny zadumy, kogo i co by tu jeszcze... <czytaj dalej>
Anonim_7747:
A pysio okraglutkie... <czytaj dalej>
Anonim_3173:
To są zawsze ogólniki. No to moze przybliżyć mechanizm kontroli takich firm w czasie pracy? Kto, jak często jeździ i sprawdza wykonanie zlecenia <czytaj dalej>
Bruhl:
Jaką odpowiedzialność ponosi prezes i rada nadzorcza, gdy pojawią się straty? Czy prezes i rada, że jego wybrała, gwarantuje swoim majątkiem s <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej